blue lasers in the vault escape room in amsterdam
December 18, 2025

The Making of The Vault: hoe we een échte kraak bouwden in het hart van Amsterdam

Voordat we het verhaal achter onze meest ambitieuze kraak openbreken, eerst het geheel in één oogopslag:

Korte samenvatting

  • The Vault begon als een jeugdfantasie over perfecte overvallen, geïnspireerd door films als Ocean’s Eleven, Inception, Entrapment en The Thomas Crown Affair. Verhalen waarin slimheid stijl is en spanning elegantie.
  • Sherlocked wilde spelers geen heist laten bekijken, maar er een laten beleven. Een kraak in veertien hoofdstukken, midden in een echte Amsterdamse bankkluis.
  • Een verborgen laag in het verhaal, de Vier Families en hun machtige artefact, voegt mythe en mysterie toe onder de actie en geeft de ervaring emotionele diepte.
  • De immersie begint al vóór aankomst. Spelers ontvangen e-mails die deel zijn van het verhaal, leren echte draaisloten gebruiken via een geheime mobiele training en starten de missie in een echte parkeergarage met een filmswaardige aktetas.
  • De entree vervaagt fictie en werkelijkheid. Een vermomde galerijdeur test of spelers in hun rol blijven, wat soms leidt tot hilarisch verwarrende reacties van nietsvermoedende bezoekers.
  • De ruimte werd maandenlang getest en herontworpen, waarbij spelers, bewust en onbewust, de uiteindelijke flow mede bepaalden.
  • Het realisme van The Vault komt voort uit de locatie zelf. Een historische beurskluis met echte kluizen, staal, mechanismen en een sfeer die je niet kunt nabouwen.
  • Elk detail, van materialen en gereedschap tot licht en geluid, is gekozen op waarheid, zodat de kraak volledig en ongemakkelijk echt aanvoelt.
  • The Vault is geen escape room, maar een levende heistwereld die jarenlang is aangescherpt door techniek, theater, storytelling en spelersgedrag.
  • Boven alles is The Vault een liefdesbrief aan slimheid en samenwerking, gebouwd met obsessieve zorg en de drang om het onmogelijke voelbaar echt te maken.

Er zit iets onweerstaanbaars in het heistgenre. Die langzame opbouw van muziek terwijl een team samenkomt. Het gefluister van een plan. Het glinsteren van een laserrooster dat wacht om doorkruist te worden. Het is adrenaline, maar dan met elegantie.

Als kind droomden velen van ons ervan om langs bewakers te glippen, codes te kraken en met de buit te verdwijnen.

Bij Sherlocked besloten we die droom werkelijkheid te maken.

Wat begon als een jeugdfantasie, „je wilde eigenlijk inbreker worden, maar dan zonder het criminele deel” oals Victor ooit live op televisie zei, groeide uit tot een van Europa’s meest meeslepende kraakervaringen.

Dit is het verhaal van hoe The Vault werd gebouwd. Over invloeden, details, wilde spelersmomenten en de creatieve waanzin achter het tot leven brengen van een historische Amsterdamse kluis.

Inhoudsopgave

Oorsprong: van jeugddroom naar filmische kraak

a room with four flags hanging from the ceiling, green lasers, and three red transparent boxes sitting on pedestals in the vault escape room in amsterdam

Een kinderdroom wordt een meesterwerk van negentig minuten

De eerste vonk achter The Vault was eenvoudig. Heistfilms hadden ons gevormd.

„Voor The Vault is er het heistgenre. Dus Inception, The Thomas Crown Affair, de Ocean-films. Ik hou van de muziek, de vibe en het tempo..” - Victor

Deze films doen iets bijzonders. Het zijn geen simpele inbraakverhalen, maar puzzels met charme. Ze maken intelligentie aantrekkelijk en nodigen je uit om voor slimheid te juichen.

Dat werd vanaf dag één ons kompas.

We wilden dat spelers het gevoel kregen dat ze ín zo’n film stapten. Niet als toeschouwer, maar als crew. Degene die plant, infiltreert, improviseert en door ogenschijnlijk ondoordringbare beveiliging glipt.
Een kraak in veertien hoofdstukken, in een echte bankkluis, met slechts negentig minuten voordat het raam sluit.

Toen De Wereld Draait Door vroeg waarom we dit hadden gebouwd, zei Victor het simpel.

„Je leeft een jeugddroom.”

En duizenden spelers hebben die sindsdien geleefd.

Heist-DNA: opgroeien met Ocean’s, Entrapment en Inception

The Vault is opgebouwd uit het DNA van het heistgenre.

  • Het zelfverzekerde raffinement van Ocean’s Eleven.
  • De spanning van de laserscènes uit Entrapment.
  • De elegante diefstal van The Thomas Crown Affair.
  • De droomlogica en planningssequenties uit Inception.

We kopieerden deze films niet. We destilleerden hun gevoel. De opbouw van een plan, de stilte vlak voor de doorbraak en de brutale speelsheid van het slim af zijn van een systeem dat jou zou moeten stoppen.

Victor verwoordde het perfect.

„Je ziet die lasers, je mag ze niet aanraken. En toch moet je erdoorheen, op weg naar een schat.”

The Vault verwijst niet naar die scènes. Het laat je ze beleven.

Een verborgen fantasielaag - de Vier families

Mensen zeggen vaak dat The Vault ongewoon gelaagd aanvoelt voor een kraakervaring. En dat klopt.

Ja, je breekt in in een echte kluis, maar je jaagt ook op een artefact dat is ontstaan uit jarenlange conflicten tussen vier geheime families. Elke familie bewaakte een fragment van iets machtigs.

„Er zit een klein magisch verhaal in, over vier families die samen een enorm krachtig object creëren.” - Victor

Deze verhaal-laag gaf ons ruimte om het genre te verdiepen. Om er iets mysterieuzers van te maken dat niet alleen spanning oproept, maar je ook meeneemt in een oud raadsel over nalatenschap, macht en vertrouwen.

Spelers zeggen vaak dat ze dit niet hadden verwacht van een kraak.
Die verrassing zit bewust in het ontwerp.

Een wereld ontwerpen waar je in kunt stappen

The Vault's open metallic gate, leading into a well-lit room, with two benches in the middle of it

Het verhaal begint vóór je aanbelt

Bij de meeste escape rooms begint het verhaal zodra je binnenstapt. Bij The Vault begint het zodra je boekt.

Je ontvangt je bevestigingsmail en daarna verandert de toon. Er volgt een nieuw bericht met een exacte locatie en tijd. De instructie om te controleren of je niet gevolgd wordt. Vanaf dat moment is er geen sprake meer van een spel of een boeking. Je staat in contact met mensen die iets gedaan moeten krijgen.

Het is een kleine ontwerpkeuze met groot effect. Je verschuift van klant naar medeplichtige. Tegen de tijd dat je in Amsterdam aankomt, ga je niet naar een escape room. Je beantwoordt een oproep.

Trainen voor de kraak zonder het zo te noemen

Een van de stilste maar belangrijkste ontwerpkeuzes van The Vault bevindt zich buiten de ruimte zelf. Een kleine mobiele game.

Het historische kluiscomplex gebruikt echte draaisloten. Vrijwel niemand in Nederland is daarmee opgegroeid. In de eerste versie van liepen mensen hierop vast en was een instructieblad nodig. Dat haalde iedereen uit de beleving.

Daarom ontwikkelden we een gratis mobiele game van vijftien minuten voor iOS en Android die exact dezelfde bewegingen gebruikt als de echte sloten. Je denkt dat je een simpel spelletje speelt, maar je handen leren alvast wat ze later nodig hebben.

Spelers die dit doen, staan later voor de zware messing schijven en weten instinctief wat ze moeten doen. Geen uitleg, geen les. Ze trainen voor de kraak zonder het door te hebben.

De echte wereld als decor

Een van de keuzes waar we het meest trots op zijn, en soms ook het meest zenuwachtig van worden, is dat The Vault begint in de echte wereld. In een werkende Amsterdamse parkeergarage.

„We huren letterlijk een dure parkeerplek in een garage. Bijna de huur van een hele escape room.” - Victor

Financieel gezien is dat absurd. Creatief gezien is het precies juist.

Je arriveert niet bij een balie, maar bij een genummerde plek waar een matzwarte aktetas op je wacht. Francines favoriete detail.

„Ik vind het geweldig dat we een echte missie-koffer hebben. Iets wat je altijd in films ziet en nu mag je het zelf doen.” - Francine

Op het moment dat je de koffer oppakt, verschuift er iets. Je bereidt je niet langer voor op een spel; je stapt een rol binnen.

Binnenin wachten gereedschap, geheimen en puzzels. Elk object voelt net verdacht genoeg, geladen met spanning en belofte. De koffer is meer dan een prop. Het is de eerste belofte van The Vault: de kraak is al begonnen.

Fictie en werkelijkheid vervagen bij de voordeur

Tegen de tijd dat je Sherlocked bereikt, begint je gevoel voor realiteit al te wankelen. Geen fel bord met ‘ESCAPE ROOM’. Je staat voor wat lijkt op een kunstgalerie.

Als spelers aanbellen en vrolijk zeggen dat ze er zijn voor ‘de escape room’, kijkt de curator soms verbaasd, biedt zijn excuses aan en sluit de deur. De truc is om opnieuw te proberen, in karakter. Meld je voor een privé-bezichtiging, en ineens klopt alles.

De meeste teams snappen het snel en genieten van het moment waarop ze doorhebben dat de fictie hen te slim af was.
Maar niet iedereen reageert hetzelfde.

„We kregen ooit een review: ‘die mensen zijn erg onbeleefd, ze deden de deur voor onze neus dicht.’ En ja… dat was dus precies de bedoeling.” - Victor

Voor sommigen gaat het nog verder.

„We hadden een team dat heel vroeg afhaakte omdat ze zeiden: dit voelt zó echt. We denken dat jullie ons nu echt iets laten stelen… Ze dachten dat het een scam was.” - Francine

Ze vertrokken. Geen mail, geen terugbetalingsverzoek. In bijna tien jaar is dat één keer gebeurd. Maar het zegt veel over hoe overtuigend de setting is.

Ontwerpen en herontwerpen: een levende kraak

The Vault werd niet in één keer geboren. Het doorliep zes tot zeven maanden intensief ontwerp, gevolgd door nog meer maanden testen, bijschaven en herdenken.

Een ervaring als deze ontwerpen is geen rechte lijn. Escape rooms gedragen zich als levende organismen; ze veranderen zodra echte mensen ermee interacteren. Wat op papier perfect lijkt, kan tijdens tests uit elkaar vallen. Een geliefd mechanisme kan een onverwachte maas in het systeem blijken. Een briljante puzzel kan zonder het juiste theatrale moment leeg aanvoelen.

Die eerste maanden waren een dans tussen precisie en chaos. We ontwierpen iets zorgvuldig, en zagen vervolgens hoe een testgroep het totaal anders gebruikte. Elke run bracht nieuwe inzichten, kleine aanpassingen en onverwachte vondsten die The Vault veerkrachtig en levend maakten.

Uit die voortdurende onderhandeling met de werkelijkheid ontstonden de beste verhalen.

Verhalen van binnenuit de kraak

a dark room in the vault escape room in amsterdamwith one light projected onto a box and a man who takes a jewel out of the box

Toen de Amsterdamse politie meedeed

Omdat The Vault in de echte wereld begint, nemen sommige spelers hun rol extreem serieus. Eén team liep door de parkeergarage met hun missie-koffer, fluisterend en samenzweerderig als een filmcrew. Een omstander werd achterdochtig… en belde de politie.

„Ze liepen met een aktetas… zag er heel verdacht uit… iemand belde de politie.” - Victor

Toen de agenten arriveerden, twijfelde het team geen moment. Natuurlijk hoorde dit bij het spel. Natuurlijk was dit gescript. Dus toen om namen werd gevraagd, noemden ze overtuigend hun alias.

„En de politie zei: nee, dit is echt.” - Francine

Binnen minuten zaten de spelers op het bureau, in een cel, nog steeds overtuigd dat dit het beste escape-room-begin ooit was. Ondertussen stond bij Sherlocked de game master te kijken naar een lege startlocatie.

Toen de waarheid duidelijk werd, gebeurde iets onverwacht moois. De Amsterdamse politie schakeld, zoals Victor het herinnert, met humor.

„Ze gingen er echt leuk in mee.” - Victor

De game master verscheen als ‘medeplichtige’, sleutels werden subtiel binnen handbereik gelegd, en het team bevrijdde zichzelf uit de cel. Juichend. Adrenaline gierend.

Dertig minuten te laat, maar volledig opgeladen, keerden ze terug. Eén speler zei ademloos:

„Holy shit… dit is de meest immersieve ervaring ooit.”

Een moment dat je niet kunt plannen. En ook niet moet proberen te herhalen.

De kunst van slecht verstoppen

In The Vault zit een moment waarop spelers uit zicht moeten blijven van de bewaker. Door de jaren heen heeft elke groep daar zijn eigen… interpretatie van stealth aan gegeven.

Francine moet nog altijd lachen om één foto.

„…hoofden onder de bankjes, lichamen volledig uitgestrekt… en de bewaker die in de camera kijkt van: wat dóé ik hiermee?" - Francine

In plaats van weg te glippen, hadden ze zich plat op de grond gelegd, overtuigd dat horizontale geometrie hen zou redden.

Sam, de bewaker, stond erbij als versteend en keek de camera in alsof hij de kosmos om instructies vroeg, terwijl het team zich dood hield als extreem toegewijde kamerplanten.

Authenticiteit bouwen: waarom het zo echt voelt

dim light hallway, with closed metallic safes forming one of the walls in the vault escape room in amsterdam

Een echte kluis in een echte beurs

The Vault bevindt zich in het voormalige gebouw van de Amsterdamse effectenbeurs, midden in de stad, op tien minuten lopen van Centraal Station. Onder de grond ligt het echte goud: het kluiscomplex dat ooit echte fortuinen beschermde.

Omdat we werken in een echte kluis, hoeven we je niet te overtuigen. De deuren zijn zwaar. De mechanismen complex. De gangen doordrenkt van geschiedenis. Zoiets kun je niet namaken.

De prijs is hoog. De huur fors. De onderhandelingen delicaat.

„We betalen meer huur dan veel spelers ooit zouden denken… het is ingewikkeld… maar al tien jaar absoluut de moeite waard.” - Victor

De winst is helder: de ruimte geeft ons immersie cadeau. Wij hoeven geen kluis te faken; we mogen er een verhaal in vertellen.

Waarom elk detail telt

Een echte kraak vraagt meer dan slimme puzzels. Het vraagt gewicht. Metaal dat klinkt. Gereedschap dat een vleugje gevaar draagt. Licht dat fluistert. Geluid dat spanning opbouwt zonder zich op te dringen.

Alles in The Vault moest eerlijk zijn. Een kluis moet koud en zwaar aanvoelen. Als je stroom uitschakelt, moet de stilte onder je huid kruipen. De gangen moeten voelen als tijdreizen, niet als decor.

We wilden geen imitatie bouwen. We wilden de echte kluis. Versleten, massief, met een verleden. Wat je vandaag speelt is geen façade, maar een plek met geschiedenis, nu verlicht door een fictieve toekomst.

De missie-koffer: een liefdesbrief aan heist-cinema

Francines favoriete detail vat onze aanpak perfect samen.

„Een echte missie-koffer… uit de films… en nu mag je het zelf doen.” - Francine

Zodra je hem oppakt, verschuift alles. Je speelt niet langer een spel; je bént onderdeel van het verhaal.

Binnenin: tools, geheimen, puzzels. Elk object net verdacht genoeg. De koffer wordt meer dan een prop. Het is de eerste belofte: de kraak is begonnen.

Waarom The Vault nog steeds anders is

a man taking a jewel out of a red-lit box, with green lasers surrounding him in the vault escape room in amsterdam

We hebben nooit geprobeerd ‘een escape room’ te maken. We wilden een filmische kraak, op een echte locatie, met emotionele inzet en gelaagde storytelling.

Door de jaren heen is The Vault aangescherpt door ontwerp én door spelers. Zoals theater werd het steeds opnieuw afgestemd, tot elk moment klopte binnen de ruimte die het draagt.

Het resultaat is geen puzzel die je oplost, maar een wereld die je bewoont. Mensen herinneren zich het gevoel. Het moment waarop het plan ineens werkt. De gezamenlijke ademhaling. De collectieve adrenaline.

We wilden niet dat spelers een kraak zagen.
We wilden dat ze er één leefden.

The Vault in 2025 en daarna

a mechanism to open a safe

Jaren na de première blijft The Vault evolueren. We onderhouden het als een dramatisch wezen, wetend dat elke groep zijn eigen sporen achterlaat.

De ervaring blijft bestaan omdat ze eerlijk is. Het doet geen heist, het is er één. Gebouwd uit architectuur, theater, techniek, puzzelontwerp en een vleugje alchemie.

Daar ontmoeten jeugdfantasieën de echte wereld. En soms buigt die echte wereld even mee.

Conclusie: een liefdesbrief aan slimheid

The Vault is gebouwd met zorg, vakmanschap en respect voor de intelligentie van onze spelers. Het viert samenwerking, spanning, elegantie en de brutale durf om het onmogelijke te proberen.

Boven alles is het een bewijs van wat er gebeurt als je ideeën volgt die je hart sneller doen kloppen, zelfs als dat betekent dat je een absurd dure parkeerplek huurt omdat het verhaal daarom vraagt.

Dus, als je ooit wilde verdwijnen in de schaduw, een geheim openen, onzichtbare gevaren ontwijken en met iets onbetaalbaars weglopen…

The Vault wacht op je. Boek nu!